Online marktplaats Amazon vraagt IvCB om hulp voor het uitbouwen van zijn positie op de Nederlandse markt.
Uitdaging
Uitdaging 1 is te onderzoeken hoe kansrijk het is om voor Nederland een eigen marktplaats te ontwikkelen. Uitdaging 2 is een strategie te ontwikkelen voor een succesvolle lancering van die marktplaats. In beide stappen kunnen ze goed onze hulp gebruiken. Het leidt tot een mooie meerjarige samenwerking.
Aanpak door IvCB
Om te onderzoeken of het opportuun is voor Nederland een eigen marktplaats te ontwikkelen, wil Amazon meer inzicht in de relevante Nederlandse wetgeving. Ook willen ze een overzicht van stakeholders die van belang kunnen zijn voor een soepele lancering van de marktplaats. Het zijn heldere wensen waarmee wij met veel effort aan de slag gaan. Een gedegen stakeholderanalyse zorgt voor een goed inzicht in alle belanghebbenden. Met political due diligence brengen we gedetailleerd de kansen en bedreigingen in de politiek en wetgeving in kaart. En met monitoring houden we voortdurend in de gaten of zich belangrijke nieuwe ontwikkelingen voordoen.
Resultaat voor de klant
Op basis van alle inzichten besluit Amazon de marktplaats Amazon.nl daadwerkelijk te introduceren. Ook daarbij vragen ze onze ondersteuning. Wij helpen ze met public affairs en stakeholdermanagement gericht op politici, beleidsmakers en andere maatschappelijke partners. Met het gewenste resultaat: Amazon.nl wordt succesvol gelanceerd.
Andere cases binnen deze expertise: